https://docs.google.com/document/d/161RFkLs1Onkty8nfXIUwX0PaIegnPOo-cF9_6iWkB0Y /
being a small part of
KROTOV Library – Englished Books from Russian
https://drive.google.com/drive/folders/1uZnRVGFgUhKpeQ3eSCYQ9Ca3uNpzwZAT
https://docs.google.com/document/d/161RFkLs1Onkty8nfXIUwX0PaIegnPOo-cF9_6iWkB0Y /
being a small part of
KROTOV Library – Englished Books from Russian
https://drive.google.com/drive/folders/1uZnRVGFgUhKpeQ3eSCYQ9Ca3uNpzwZAT
Earthquake prayer
O Lord, great and terrible, and wonderful, the only
true One, Who makest and recreatest everything, Thou lookest at the earth and
makest it tremble, Thou touchest the mountains and they smoke, Thou shakest the
earth thoroughly, but its pillars are not shaken, Thou shakest the foundations
of the earth , but it is established by Thy will; everything fears Thee and
trembles before Thy power, for no one can withstand Thy wrath, which threatens
us, sinners, but the mercy Thou promiseth us is immeasurable and inexplorable,
therefore, Thou Lord, do remember Thy condescension and bestow us Thy mercy,
which are both eternal; do strengthen the creation, do establish the earth, do stop
its swaying, do calm down the shaken universe and destroy us not with our sins,
nor condemn us with our iniquities in the earthly netherworld. For Thou art our
Lord, the God of mercy and salvation, and to Thee we sing glory – to the Father,
the Son and the Holy Spirit, now and ever and unto the ages of ages. Amen!
http://internetsobor.org/index.php/stati/avtorskaya-kolonka/protodiakon-german-konets-li-moskovskoj-patriarkhii
Протодякон Герман: Идва ли краят
на Московската патриаршия?
Автор:
Митрополит Агафангел. Публикувано: 25 януари 2023 г. Категория: Колона на автора.
Посветен на паметта
новопреставения протойерей Бенджамин ЖУКОВ,
истински син на историческата Руска
Православната Задгранична Църква.
Вечна памет!
Идва ли краят на Московската патриаршия?
Това, за което се молихме и мечтаехме от десетилетия
– изчезването на сталинската църква – може най-накрая и да дойде, но не съвсем във
вида, в който си въобразявахме. Болшевишкото чудовище не може да издъхне съвсем.
Съветската власт рухна, но означава ли това, че Русия се е завърнала? Не, не Русия
не се е завърнала, а се яви РъФ-ия (Руската федерация). Предатели от Задграничната
църква твърдяха, че едва ли не Светая Рус (-ия) е възкръснала и с бързи темпове
и с всевъзможни неистини въвлякоха повечето зарубежници в църквата-майка. Но беше
ли ря Майка? Не, не майка, а мащеха, в което днес с всеки ден самите те започват
да се убеждават, намирайки се сега в пълно объркване. Очите им започнаха да се отварят
за действителността и да разбират кой е "нашият пресвети Господар и Отец",
когото те боготворяха през всичките тези последни петнадесет години.
А разумно ли беше от тяхна страна да очакват
различен резултат?
Агентът на съветските тайни служби с агентурен
прякор Михайлов, Кирил Гундяев, какъвто неръкоположения Михайлов е бил по съветско
време, си остава все същият тридесет години след падането на омразната безбожна
власт. А както се знае, рибата загнива от главата. В съветско време всички
архиереи, без нито едно изключение, достигаха до епископска власт само с одобрението
на богомерзката власт и със съгласието да си сътрудничат с нея. Основният тип сътрудничество
беше "доносничество". Да "доносничиш" за братята си, за подчинените
си, за паството беше едно от основните занятия на съветските архиереи, в замяна
на което те можеха да се ползват от някои завидни ползи, които бяха недостъпни за
обикновения гражданин (човек на улицата). Лесно е да се разбере каква духовна поквара
е царувала в душите на такива неморални информатори в раса и митри. За се излекува
тази поквара има само един начин – радикално покаяние, дълбоко коренно прераждане.
А случи ли се това? Не. А се случи това, че от един собственик те се преместиха
на друг. От покорно служение на болшевишките сатанисти, те започнаха да се кланят
на Мамона и на новите държавни управници, все така оставайки на кормилото на църковната
власт. Дори стана прието гръмко да се разобличава бруталното предишно преследване
на вярващи и като цяло на мирното население, което повлече милиони невинни жертви,
в които те косвено, чрез сътрудничеството си, участваха и следователно за което
носят макар и нравствена отговорност. И така, най-печалното е, че не бе принесено
никакво покаяние за това многогодишно сътрудничество със сатанинската власт, което
би могло да отмие юдейския им грях, което означава, че и у тези доносници в раса
не се вижда никакво духовно възраждане в чорапи.
Why does this world not want Christ?
Why does this world not want such a righteous man as Saint John the Baptist? Why is he, the greatest among those born of women, driven and killed by people? And why in this world do people persecute the people of Christ? Because they testify that the deeds of this world are evil. Remember the Savior, how He explained to His persecutors why they persecuted Him? Pharisees, Sadducees, why are they persecuting the Messiah, God, who came into this world to save man, to save the human race from death, from the devil, from all demons and from hell. And people persecuted Him, and persecuted, and mocked Him. They said that He had a demon in Himself. “This world hates Me,” testifies the Savior. Why? Because I testify of it that its deeds are evil. When you testify of the innumerable Pharisees and Sadducees of today that their deeds are evil, then they hate you and persecute you and persecute Christ who is in you. For evil in this world does not tolerate Christ's goodness. Remember Christ in the Gospel: the great, and terrible, and heavy truth is that this world lies in evil. In evil lies the world. And based on what [from where], and why do you, a Christian, expect this world to hug and kiss you if you do gospel deeds. No, it does not want Christ, it does not want you, Christian. It drives you, pursues you from all sides, it throws its "miracles" at you. But you are Christ's - only if you rejoice in this, if you rejoice in the fact that you are persecuted for Christ and that by doing so you save yourself, preparing yourself for eternal life. Man, you really were created in this world in order to receive eternal life. For this, the Lord Jesus Christ, God, came into this world and became a man in order to prepare and give us eternal life...
Beheading of Saint John the Baptist, 1966
Почему этот мир не хочет такого праведного человека, каков святой Иоанн Креститель? Почему его, величайшего среди рожденных женами, люди гонят и убивают? И почему в этом мире люди гонят людей Христовых? — Потому что они свидетельствуют, что дела этого мира злые. Вспомните Спасителя, как объяснял Он Своим гонителям, почему они Его гонят? Фарисеи, саддукеи, почему гонят они Мессию, Бога, пришедшего в этот мир спасти человека, спасти человеческий род от смерти, от дьявола, от всех бесов и от ада. А люди гонят Его, и гнали, и насмехались над Ним. Говорили, что в Нем бес. «Ненавидит Меня этот мир», — свидетельствует Спаситель. Почему? Потому что Я свидетельствую о нем, что дела его злы. Когда о бесчисленных нынешних фарисеях и саддукеях ты свидетельствуешь, что их дела злы, тогда они ненавидят тебя, и гонят тебя, и гонят Христа, Который в тебе. Ибо зло в этом мире не терпит Христова добра. Вспомните о Христе в Евангелии: великая, и страшная, и тяжкая истина — этот мир лежит во зле. Во зле лежит мир. И откуда, и почему ты, христианин, ожидаешь, чтобы этот мир тебя обнимал и целовал, если ты творишь дела евангельские. Нет, не хочет он Христа, не хочет и тебя, христианин. Он гонит тебя, преследует со всех сторон, подбрасывает тебе свои «чудеса». Но ты — Христов, если только этому радуешься, если радуешься тому, что тебя гонят за Христа и что этим ты спасаешь себя, уготовляя себе вечную жизнь. Человек, ты и вправду в этом мире сотворен для того, чтобы получить вечную жизнь. Для того Господь Иисус Христос, Бог пришел в этот мир и стал человеком, чтобы уготовать и даровать нам вечную жизнь...
Усекновение главы святого Иоанна Крестителя, 1966
#VladimirDjambov; #Orthodox; #Talmach; #PraBlah
http://remnantrocor.blogspot.com/2012/02/lenten-prayer.html
Великопостната молитва
(проповед от о. Макарий)
†
.
#VladimirDjambov; #Orthodox; #Talmach; #PraBlah
http://remnantrocor.blogspot.com/2012/02/lenten-prayer.html
Великопостната молитва
(проповед от о. Макарий)
†
От всички великопостни химни и молитви, една кратка молитва може да бъде
наречена великопостната молитва. Това е традиционна [молитва], и може би [от]
един от най-великите учители на духовния живот – Св. Ефрем Сирин. Ето и
текста:
„Господи и Владико на моя
живот, не ми давай дух на безделие, униние, властолюбие и
празнословие. (поклон)
Но дух на целомъдрие,
смиреномъдрие, търпение и любов дарувай на мене, Твоя раб. (поклон)
Ей, Господи Царю, дай ми
да виждам моите прегрешения и да не осъждам моя брат, защото си благословен во
веки веков. Амин. (поклон)
Забележка Тая молитва се казва в сряда и петък на
Сирната седмица и през цялата св. Четиридесетница, освен в събота и неделя.” (Молитвеник)
Тази молитва се казва два пъти в края на
всички великопостни служби от понеделник до петък, но без събота и неделя,
защото в тези дни празнуваме – в неделя – възкресението, а в събота – сабат и
постът е ограничен. При първо изчитане на тази молитва, следва земен поклон
след всяко моление, а в края – (кръстен поклон) и 12 пъти казваме: „Боже,
очисти мене грешния.” И
цялата молитва се повтаря с един последен земен поклон (метание) накрая.
И защо тази кратичка молитва заема толкова
важно място в цялото великопостно богослужение? Защото тя изброява, по един
уникален начин, всички отрицателни и положителни елементи на покаянието и
съставлява, така да се каже, контролен лист [чек-лист] за отделните
великопостни усилия. Това усилие е насочено на първо място към освобождаването
ни от такива основни духовни заболявания, които оформят живота ни и на практика
правят невъзможно дори да започнем да се обръщаме към Бога.
Да се върнем на думата земен поклон – на
гръцки метание – която означава да променим умонагласата си. Така че като
преминаваме от изправена позиция до такава с поклон човек променя умонагласата
си и с тялото си. Основното заболяване да се говори за √безделие, която представлява една странна комбинация от леност и пасивност
и цялото ни същество, което постоянно ни тласка по-скоро надолу, отколкото
нагоре, което постоянно ни убеждава, че никаква промяна не е възможна, а
следователно не е и желана. Факт е, че дълбоко вкорененият цинизъм, който на
всяко духовно предизвикателство отговаря „[Че] За какво?” и прави живота ни
труден още в самия му източник. Резултат на безделието е √унинието [малодушие]
– това е състояние на безнадеждност [униние], което всички духовни отци смятат
за най-голяма опасност за душата.
Унинието е невъзможността човек да види
нещичко добро или положително. То е свеждането на всичко до негативизъм и
песимизъм. Това е една истински демонична сила в нас, защото дяволът в основата
си е лъжец. Той лъже човека за Бога и за света. Той изпълва живота с мрак и
отрицание. Унинието е самоубийството на душата, защото когато човек е обладан
от него, той не е в състояние да види светлината или да я пожелае. Също така то
съвпада с неговото √властолюбие. Колкото и странно да изглежда, именно
безделието и униние изпълват живота ни с властолюбие, като опорочават цялото
отношение към живота ни и [като] го правят безсмислен и празен, те ни
принуждават да търсим компенсиране и коренно погрешно отношение към другите
хора.
Ако животът ми не е ориентиран по Бога,
нито е насочен към вечните ценности, то той неминуемо ще стане егоистичен,
егоцентричен, а това означава, че всички неща се превръщат в средство за
задоволяване собствените ми нужди [самозадоволяване]. Ако Бог не е Господ и
Владика на моя живот, то тогава аз се превръщам в собствения си господ и
владика, в абсолютния център на моя собствен свят и започвам да оценявам всичко
от гледна точка на моите нужди, моите идеи [представи], моите желания и моята
преценка. Властолюбието по този начин представлява една основна поквара в
отношението ми към други същества, един опит за тяхното подчиняване на самия
мен. То не изразяват непременно действителния подтик да се съ-контролират
останалите и също може да доведе до безразличие, презиране, липса на
заинтересованост и уважение. То всъщност представлява безделие и униние,
насочени този път към другите [така], че то допълва духовното самоубийство с
духовно убийство.
И накрая √празнословието – от всички тварни същества, само човекът
е надарен с дара на словото. Всички [Свети] Отци гледат на него като на самия
печат на божествения образ у човека, тъй като Сам Бог е разкрил Своето Слово –
както в първата глава на Евангелието от Иоана. Но бидейки върховен дар, по
същата причина то е и върховна опасността като представлява самото изразяване
на човека. Средството за неговото изпълнение – поради тази причина –
представлява средство за неговото падение и самоунищожение на една греховна
следа – словото спасява и словото убива, словото вдъхновява и словото отравя,
Словото е средството на Истината и е средството за бесовска лъжа. Следователно
това да разполагаш в крайна сметка с положителна сила представлява огромна
отрицателна сила. То твори отрицателно, когато се отклонява от божествения си
произход и предназначение. Словото става празно и налага безделие и униние,
[както] и властолюбие – и превръща живота в самата сила на греха. По този начин
тези четири [неща] представляват отрицателните обекти на покаянието. Те са
пречките, които следва да бъдат премахнати, но един Бог само може да ги
отстрани.
От това следва, че първата част от
великопостната молитва, описана от дъното на човешката безпомощност, сетне
молитвата се придвижва към положителните цели на покаянието, които също са
четири.
√Целомъдрие – ако човек не свежда този термин – както често и погрешно се
прави – само до сексуалната конотация, то се разбира като положителната част
[противоположност] на безделието. Точния и пълен превод на гръцката [дума]
„софросини” и на църковнославянската [руската] – целомъдрие, би следвало да
бъде цялостност на мисленето [умонагласата]. Безделието е първо от цялата
разпуснатост, сломеността на съзерцанието и енергията ни, невъзможността да
видим цялото – и следователно неговата противоположност е именно цялост
[пълнота]. Ако [често] използваме целомъдрието, за да обозначим добродетелта,
противоположна на сексуалната поквара, то това е защото прекършеният характер
на нашето съществувание никъде не се проявява по-добре отколкото при сексуална
похот – отчуждаването на тялото от светлина, контролираща духа.
Христос възстановява пълнотата у нас и Той
прави това като възстановяване в нас истинската скала на ценностите като ни
води обратно у Бога. Първият и чудесен плод на тази цялостност [пълнота] или
целомъдрието е √смирението [смиреномъдрието]. Вече говорихме за него – преди всичко –
то е победата на истината в нас, отстраняването на всички лъжи, в които
обикновено живеем. Само смирението е способно на истина, да види и приеме
нещата такива каквито са, и следователно да види Божието величие и благост в
любовта и [във] всичко. Ето защо ни се казва, че Бог дава благодат на смирените
и се противи на гордите.
Целомъдрието и смиреномъдрието са
естествено последвани от √търпението. Плътският или [грехо-] падналият човек е
нетърпелив да ослепее за самия себе си, той бързо съди и осъжда другите. Като
има само някакво начупено, непълно и разкривено знание за всичко, той всичко
измерва със своите вкусове и представи, бидейки безразличен към всекиго освен
самия себе си, той иска животът да има успех тъкмо тук и сега. Търпението,
обаче, е една наистина божествена добродетел. Бог е търпелив, не защото Той е
снизходителен, а защото вижда дълбочината на всичко съществуващо и вътрешната
същност на нещата, които в своята заслепеност ние не виждаме, е отворена за
Него. Колкото повече се приближаваме до Бога, толкова по-търпеливи ставаме, и
толкова повече отразяваме онова безкрайно уважение за всички същества, което е
една хубава Божия черта.
И накрая, венецът на всички добродетели,
на цялото израстване и на всички усилия е √любовта. Тази любов, както вече казахме, може да
се дарува единствено от Бога – дарът, който е целта на цялата духовна
подготовка и практика. Всичко това е обобщено и събрано ведно в заключителното
моление на великопостната молитва, в която молим да видите собствените си
прегрешения и да не се осъждаме своя брат.
Но, в крайна сметка, има само една
опасност - гордостта. Гордостта е източникът на злото и всяко зло е гордост. Не
е достатъчно да видя собствените си прегрешения, защото дори и тази очевидна
добродетел може да бъде превърната в гордост. Духовните писания са пълни с
предупреждения за префинените форми на псевдо-благочестие, които в
действителност представляват покритие на смирението и самообвиняването и могат
да доведат до една наистина демонична гордост. Когато виждаме собствените си
прегрешения и не осъждаме своите братя, когато – с други думи – целомъдрието,
смирениемъдрието, търпението и любовта представляват едно [цяло] в нас, тогава
и само тогава гордостта на главния [ни] враг ще бъде унищожени у нас.
След всяко моление правим земен поклон.
Както казах, метаните не се ограничават само до молитвата на Свети Ефрем, но
могат – като последица – да се превърнат в отличителната характеристика в
продължение на цялото богослужение. Тук, обаче, тяхното значение се разкрива
най-добре [от всякъде другаде]. В дългото и трудно усилие на духовното
възстановяване, Църквата не отделя душата от тялото. Целият човек е отпаднал от
Бога, целият човек следва да бъде възстановен, целият човек следва да се върне.
Катастрофата на греха лежи именно в победата на плътта, на животното,
ирационалното, похотта в нас, на духовното и божественото. Но тялото е славно,
тялото е свято. Толкова свято, че Сам Бог стана плът. Следователно спасението и
покаянието не са презрение към тялото или негово пренебрегване, а
възстановяване на тялото в истинската му функция като израз и светлина на духа.
Като храм, цената е човешката душа. Това да бъдеш християнин, в известен
смисъл, е борба не срещу, а [именно] за тялото. По тази причина се кае целият
човек – душа и тяло. Тялото участва в молитвата на душата, точно както душата
се моли чрез и във тялото. Земният поклон [метанието] е знак на покаяние и
смирение, на обОжение и послушание и по този начин представлява един
великопостен ритуал „пар екселанс”. Както гласи един химн от прежде-освещената
литургия: „От грях нека се въздържаме, тъй както се въздържаме от храна”.
Амин.
Публикувано от Йоана на 15 февруари 2012
г.
#VladimirDjambov; #Orthodox; #Talmach; #PraBlah
Troparion —
Tone 1
You were
revealed as a champion of the First Council /
and a wonderworker, our God-bearing father Spyridon. /
You spoke to one dead in the grave /
and transformed a serpent into gold. /
While chanting your holy prayers /
you had angels serving with you! /
Glory to Him Who gave you strength! /
Glory to Him Who granted you a crown! /
Glory to Him Who through you grants healing to all!
Kontakion —
Tone 2
Wounded by
the love of Christ, /
all-holy one, your mind was given
wings through the light of the Spirit, /
you found work in active contemplation,
God-pleasing Spyridon, /
becoming a divine sacrifice, /
and imploring divine illumination for all.
Translated from Russian
Another level of salvific sadness, not despondency,
but love expressed this way – a higher one which is that you begin to cry not
for yourself, not for your forlorn life, not for yourself, or even for your
sins, which is already salvific in the stead of pity for yourself (this is very
difficult to overcome and it is difficult to move on to a higher, more purely
spiritual [level], to overcome your human mental anguish, and move on to
spiritual experience), not even for your relatives and friends [kin], – but to
cry for the human race, starting at least [and this is important] from your
country.
Unhappy and pitiful, such are the good, even cute,
in essence, and calm as if sleeping – you are all [fully] open before the Lord,
your whole life before Him, – what do you hope for, not seeing the terrible danger
that threatens you, and which you now in your condition cannot escape? Where
are you going, not realizing that you are passing by the most important thing
that could [possibly] save you? Not taking a thought, light-headedly, taking comfort
for yourself with some kind of consolation, fleeting consolations, and
self-deception? What is valuable in your life? – a moment shall pass, and you
will forget what you were chasing, what you ruined your priceless life for. Virtually
as if the winds are blowing and you take up away with them.
What's the point in this? There is no point!
Like little children, you – adults who consider
themselves super-smart, what are you doing? Well, indeed this is nothing ...
Miserable and blind - you cause only pain with your
emptiness and meaningless unwillingness for the Truth. Your condition causes
[the] endless sorrow of hell, exactly the same as all sinful souls see [it] there:
a hopeless, heartbreaking, never-saturable melancholy of which there is no
limit or end, [virtually] as if all these endless "no-nesses"
associated with what you consider to be life were united together ... The
desert, the icy wilderness as the gloomy kingdom of Tartar, and the scorched
land of the spiritual desert from where there is no return.
How to leave you, and what is to be with you? – this
is only an excruciating pain. How to live in this desert where there is no
place for anything truly living, fruit-bearing? Why is this so, O Lord? How to
pray for you if you do not hear a word or a sound of the prayer, and not a
single heart of yours would rise, would will heaven? How to ask for you if you
have already died and it is impossible to resurrect you?
Lord, what is this endless pain for when it comes? -
and it comes [quite] often. Where is the end to this, and will that be in something?...
The Lie
Go, soul, the body's guest,
Upon a thankless errand;
Fear not to touch the best;
The truth shall be thy warrant:
Go, since I needs must die,
And give the world the lie.
Say to the court, it glows
And shines like rotten wood;
Say to the church, it shows
What's good, and doth no good:
If church and court reply,
Then give them both the lie.
Tell potentates, they live
Acting by others' action;
Not loved unless they give,
Not strong but by a faction.
If potentates reply,
Give potentates the lie.
Tell men of high condition,
That manage the estate,
Their purpose is ambition,
Their practice only hate:
And if they once reply,
Then give them all the lie.
Tell them that brave it most,
They beg for more by spending,
Who, in their greatest cost,
Seek nothing but commending.
And if they make reply,
Then give them all the lie.
Tell zeal it wants devotion;
Tell love it is but lust;
Tell time it is but motion;
Tell flesh it is but dust:
And wish them not reply,
For thou must give the lie.
Tell age it daily wasteth;
Tell honour how it alters;
Tell beauty how she blasteth;
Tell favour how it falters:
And as they shall reply,
Give every one the lie.
Tell wit how much it wrangles
In tickle points of niceness;
Tell wisdom she entangles
Herself in overwiseness:
And when they do reply,
Straight give them both the lie.
Tell physic of her boldness;
Tell skill it is pretension;
Tell charity of coldness;
Tell law it is contention:
And as they do reply,
So give them still the lie.
Tell fortune of her blindness;
Tell nature of decay;
Tell friendship of unkindness;
Tell justice of delay:
And if they will reply,
Then give them all the lie.
Tell arts they have no soundness,
But vary by esteeming;
Tell schools they want profoundness,
And stand too much on seeming:
If arts and schools reply,
Give arts and schools the lie.
Tell faith it's fled the city;
Tell how the country erreth;
Tell manhood shakes off pity
And virtue least preferreth:
And if they do reply,
Spare not to give the lie.
So when thou hast, as I
Commanded thee, done blabbing--
Although to give the lie
Deserves no less than stabbing--
Stab at thee he that will,
No stab the soul can kill.