По въпроса за МП и за гръцката държавна църква
Не е добре да сме прекалено предразполагащи, като заемаме позиция на благи приказки по отношение на МП и новата й дъщеря, РПЗЦ-МП. И особено, не е добре да се сподавят или разубеждават поддръжниците на РПЗЦ да не изповядват истината за МП.
Тази особена тенденция, за "благо-приемане" [преструвайки се, или действайки така, сякаш приемането на обединението е просто един "избор" измежду еднакво валидни юрисдикции] спрямо хората [особено духовници] на РПЗЦ-МП би могло да идва от едно погрешно дефиниране, неправилно етикетиране на положението на Руската диаспора и объркването му с хаоса и реалностите на гръцките старо-календаристи (старостилци). Това преструване или претендиране оставя грешно впечатление. Някак си това да си верен все повече се бърка с враждебност и те обвиняват, че си враждебен. Истината и враждебността са две много различни неща.
Както SIR, така и РПЗЦ, са преследвани от официалната църква - на власт в техните страни. Но има една съществена разлика....
Макар че, разбира се, ние в РОКА имаме някои централни прилики с някои гръцки старокалендаристи, както със Синода (на противостоящите) SIR, все пак Руската история и нейните реалности са СЪВСЕМ различни, като цяло, от това, пред което е изправен гръцкия Синод (на противостоящите) SIR или в онова, в което той вижда историческата си връзка с държавната [ново-календарна] църква на Гърция.
Едничката най-характерна и основна разлика е следната: Синодът (на противостоящите) SIR гледа на тяхната държавна църква като на своя автентична Църква Майка, за която той все още се надява, че държавната им църква ще се разкае за своя икуменизъм /ново-календарните нововъведения/ и т.н. и че държавната им църква все още има благодат (в своите тайнства?) и т.н., тъй че с времето всички отново ще се съберат заедно и т.н.
Руското положение е: Ние, анти-МП хората нямаме сегашна "Майка Църква". Последната такава бе под ръководството на Св. Патриарх Тихон (Белавин), тъй като МП не е валиднаТА Руска църква (т.е. ‘единствената валидна руска църква’ - бел.пр.), а по-скоро бе основана – и все още е управлявана – от комунистите.
Като така, ние сме принудени – от нашите обстоятелства, да се изправим по определен, реалистичен, силен, категоричен и велегласен начин срещу онази МП-псевдо-църква.
МП не представлява реална поместна православна църква, тя е едно измислено творение на Йосиф Сталин през 1943 г., една тотално неканонична общност, която претендира, че е църква.
Това е основната разлика между нас, които сме деца на Руската задгранична църква – ние, които не можехме да приемем онова фалшиво обединение – и Старокалендаристите на SIR (Синода на противостоящите).
Ние никога не сме признавали МП като легитимната църква на Русия, т.е. тя никога не е била, нито пък сега е – нашата "Църква Майка ", и тя не е просто в 'ерес', но тя – в своята цялост, не е истинска поместна православна църква.
Старокалендаристите биха могли – ако пожелаят така (или както изглежда, че го желаят), – да гледат на своите ново-календарни държавни църкви като на свои исторически Църкви Майка, и че техните църкви майка са изпаднали (временно, да се надяваме) в някои грешки, някои ереси, от които да се надяваме, те ще се възстановят. По такъв начин, по разбирането на противостоящите (видно) онези държавни църкви, техните тайнства и т.н., все още "имат благодат" и т.н. Оттук следва, че тяхното духовенство е все още истински православен клир (макар и да са в грешка), и че те заслужават необходимото уважение, а пък ние следва да се отнасяме към тях, винаги, уважително и да използваме техните православни духовни титли и т.н.
Но, подобни представи са абсолютно невъзможни за нас в РПЗЦ по разбирането ни за това кой и какво беше и продължава да бъде МП!
Нашите РПЗЦ и нашите църкви посестрими, старостилците, са наистина до голяма степен на едно и също мнение по въпроси православни, но нашата Църква майка НЕ е поробената/псевдо църква, наречена МП. Нашата Църква майка е ексклузивно ЕДИНСТВЕНАТА Вселенска Света Православна Апостолическа Църква на Христос. И – в противоречие с апостолските канони е, да се предоставят почетни православни духовнически звания на вероотстъпници и еретици.
Главният въпрос е следният: Ние в РПЗЦ под управлението на нашия митр. Агатангел трябва да изясним нашите причини за съществование и по този начин ние също така трябва да изясним кое е грешното с обединението и с МП. Противниците ни гледат на тази защита, сякаш ние сме нападателни - груби, противни, нелюбящи, сурови, и т.н. Те си мислят, че всеки, който не би се предал (доброволно) на дълбокото и масово безумие, на което са се поклонили те, просто нищо не струва, (е) зъл, разколник, безблагодатен, неПравославен, неХристиянски, хора, мразещи Русия и т.н.
Поради необходимост ние в нашата РПЗЦ трябва просто да изясним своите причини за нашето съществуване и да защитим своите позиции и нашата църква, и това само по себе си води до това многото ни противници да ни слагат етикети като "груби, противни" и т.н.
Онова, което това означава е, че ние не разполагаме с лукса да можем да сме "учтиви" по този въпрос. Използването на духовните титли, например. Погрешно [противоканонично] е ние да се обръщаме към агент на КГБ, който се представя за йерарх, с "Ваше Високопреосвещенство" или със "Негово Светейшество" или дори с "архиепископ" и т.н. Това е подигравка с царственото ни свещеничество. Това се простира не само до известните агенти на КГБ, но и до тези "йерарси", предали РПЗЦ чрез подкрепата си за обединението. Не бива да ни заплашват онези, които биха могли да разкритикуват нашия "тон", за това, че не използваме духовническите титли за предатели. Друг един пример е в това да се извадят на показ лъжите и лошите дела на тези предатели. Не бива да слушаме онези, които биха могли да ни обвиняват, че "осъждаме" или ни обвиняват, че сме "недуховни", защото – предполага се, че не съумяваме да прикрием греха на брат. Не трябва своеволно да извръщаме поглед, когато драгоценната ни църква бива предавана, иначе ние се превръщаме в изкупители и споделяме този грях. Не бива да подпомагаме предателите като им спомагаме да прикрият злодеянията си. Или като измисляме извинения за тях.
Ако ние, които отхвърлихме това огромно предателство, и които знаем кое е правилно и кое не е, КАТО ИЗПОЛЗВАМЕ УМА, КОЙТО ДОБРИЯТ ГОСПОД НИ Е ДАЛ, не говорим истината по тези въпроси, тогава КОЙ ЩЕ ГО НАПРАВИ? По този начин, ние сме принудени от нашите обстоятелства да изповядаме истината, която виждаме. Това е една голяма ВОЙНА – една битка за умовете и душите на хората. Тези, които си мълчат по този въпрос, или които сякаш насърчават или говорят деликатно (неясно, съчувствено, отстъпчиво) по това масово вероотстъпничество, са – какво?
Фото: Николай Трейман