Старостилната Борба
Копнеж за
любов без компромиси *
В няколко минали броеве на списание „Orthodox Tradition“ [Православнo Предание], се опитах да представя един справедлив и обективен профил на старостилното
движение в Гърция: неговите прекомерности и неговите триумфи, неговите силни и
слаби страни, както и неговата борба да остане непоклатим свидетел на всички църковни
предания в момент, когато дори и най-основните традиции биват захвърляни от
много от националните църкви, техните екзархии в диаспорите, и – уви! – от някои
от древните Патриаршии. В тези свои опити, се опитах да следвам пътя на
умереността, като със сигурност признавах грешките и недостатъците, съществуващи
в нашите традиционалистически кръгове и като – същевременно – посочвах, че
Църквата все така е една и това, че мнозина така наречени „модернистични”
православни, всъщност истински се стремят към искрени духовни цели.
Моите опити за умереност имаха различен успех. Умерената позиция е трудно нещо, тъй като тя прерязва самата същност на прекомерностите, които са разположени от двете й страни. По този начин, от една страна, един изтъкнат православен учен-модернист, когото силно уважавам, неотдавна ми каза, че някои от моите писания са нараняващи в тяхната нечувствителност към духовността на другите. Аз взех бележките му присърце и внимателно ще потърся такива примери и по възможност ще избягвам нараняващата реторика за в бъдеще. От друга страна, друг един много близък мой приятел и духовен съветник ме предупреди, че моите коментари в сп „Orthodox Tradition” за старостилците са толкова примиренчески, на моменти, че един невнимателен читател би могъл да си помисли, че когато обяснявам защо съм старостилец, аз всъщност не показвам достатъчно отдаденост на движението. Вярвам, поради това, че трябва да изясня някои основни точки.
Моите опити за умереност имаха различен успех. Умерената позиция е трудно нещо, тъй като тя прерязва самата същност на прекомерностите, които са разположени от двете й страни. По този начин, от една страна, един изтъкнат православен учен-модернист, когото силно уважавам, неотдавна ми каза, че някои от моите писания са нараняващи в тяхната нечувствителност към духовността на другите. Аз взех бележките му присърце и внимателно ще потърся такива примери и по възможност ще избягвам нараняващата реторика за в бъдеще. От друга страна, друг един много близък мой приятел и духовен съветник ме предупреди, че моите коментари в сп „Orthodox Tradition” за старостилците са толкова примиренчески, на моменти, че един невнимателен читател би могъл да си помисли, че когато обяснявам защо съм старостилец, аз всъщност не показвам достатъчно отдаденост на движението. Вярвам, поради това, че трябва да изясня някои основни точки.