/откъс от неиздадени мемоари "Обикновен живот"/
20. Към
„Защо не съм“ – от Хр. Ботев
(из „Архива“ на един засегнат)
Но защо
не съм аз Христо Ботйов
На прочут Владика зет
Нощем при Чу-Бу* да ходя
Да прескачам НЕЙ** ний плет.
На прочут Владика зет
Нощем при Чу-Бу* да ходя
Да прескачам НЕЙ** ний плет.
2010 г. „намерил“
Иван Джамбов
* чужда
булка
** Ботевото стихотворение НЕЙ е едно от доказателствата,
че Захари Стоянов не без основание е написал своя „Опит за биография“, в който
Ботев е представен в не най-добра светлина. (Четѝ „Опит за биография на Хр. Ботев“ от Захари Стоянов и стохотв. „НЕЙ“ от Хр.
Ботев.)
Защо не
съм...?
|
|
Защо не съм и аз поет,
поет като Пишурката? Ех, че ода бих направил на баба си на хурката!
Защо не съм и аз поет,
като Сапунова трети! Че запял бих, че възпял бих на владиката конете!
Но защо не съм Владикин,
да напиша чудна драма – за жабите, за мишките, и боят им с цар Радана?
Защо не съм и Войников,
плодовит, прочут списател, да съставя и молитви на нашия цар-създател? |
Защо не съм и Пърличев,
да преведа Илиада; но с такъв превод, за който и лобут да ми се пада?
Но защо не съм Славейков,
да заплача, да запея: „Не пей ми се, не смей ми се, от днес вече ще да блея“?
Но защо не съм и Вазов,
„Вярата“ си да възпея: че ще стане вълк овцата, а певците като нея?!
(Но защо не
съм и Стамболъв,
Той трева не хрупа и когато стане Лъв, той богатства ще натрупа.)* |
Хр. Ботев
|
* Последният куплет Ботев не е отпечатал, защото Стамболов му е приятел,
съавтор и съидейник (макар и 10 г. по-млад – още дете), но му го прочел и
тогава Стамболов написал своето стихотворение: „Не щеме ний богатства, не щеме
ний пари“ и т.н., а Ботев написал нов вариант – също непечатан:
(Защо не съм и Стамболъв –
„ний пари не шеме“,
„ний пари не шеме“,
но когато стане Лъв
той парички ще отнеме.)
той парички ще отнеме.)
Ботев е усетил властническите наклонности у младия Стамболов.
Като оставим настрана шегата със Стамболов, в това стихотворение Ботев
бичува безмилостно 7 свои съвременници – поети и писатели, макар и нееднакво
сполучливо и нееднакво справедливо (според действителните им качества).
Наред с посредствените, той напада и такива като П. Р. Славейков и Иван
Вазов – достатъчно преуспели на литературното поле, но несподелящи
политическите му възгледи (за незабавна революция).
Самият Ботев тогава не е бил толкова „прочут“, колкото стана след „Радецки“
и „Вола“ (след смъртта си**) и отговорът на една от засегнатите страни е доста
логичен, макар и той да не е „съвсем“ сполучлив, нито „съвсем“ справедлив.
Може би П. Р. Славейков е дал по-сполучлив отговор с баснята „Осел и
славей“, в която магарето – след като чуло виртуозното изпълнение на славея –
рекло:
„Добро. За тебе право мож се рече,
че пееш доста ти добре.
Но туй е само жалко,
че се не знаеш с нашът псалт,
да си поучил ти от него малко,
как би се още изтъщил.
Да видиш салт, да видиш стил: --- оставей“.
Кат' чул тоз съд добрия славей
в гори далечни отлетял
и тука веч не се върнал.
че пееш доста ти добре.
Но туй е само жалко,
че се не знаеш с нашът псалт,
да си поучил ти от него малко,
как би се още изтъщил.
Да видиш салт, да видиш стил: --- оставей“.
Кат' чул тоз съд добрия славей
в гори далечни отлетял
и тука веч не се върнал.
И Славейков добавя:
„И нази Бог да пази
от критикаре като туй магаре.“
** Смъртта на Ботев е забулена в
дълбока тайна.
Легендата за „коварния“ куршум, който случайно „плеснал в челото вдъхновено
и високо“ (виж стихотворението „Той не умира“ от Ив. Вазов) никога не е била
доказана от очевидци – нито устно, нито писмено.
Затова мнозина вярвали, че Ботев може и да е останал жив. Помня, че през
1958 г., когато бях студент втора година в МЕИ, в София вървеше слух, че Ботев
е намерен безпаметен ,някъде в Диар Бекир (Турция), на 110 години!!
В един коридор на бившата сграда на МЕИ (близо до паметника на В. Левски)
чух професора по Съпромат Иван Кисьов да разговаря с двама свои колеги по
въпроса и се замислих. Значи може и да има нещо вярно, щом и професорите
говорят за него.
Че в Диар Бекир е имало човек с брада, приличащ на Ботев, това е напълно
възможно, но то нищо не доказва. От друга страна, Захари Стоянов в своя „Опит
за биография“ пише, че Ботев „отчаян от тежките загуби обичал да се осамотява и
плачел“ (сам Ботев в стрихотворението „Към брата си“ признава: „често, брате,
скришом плача“) и някои решили, че в такъв момент може да е пленен и откаран в
Турция!! Защо турците не са го убили (както правели с другите възстанници) и
защо турските власти не са го съдили, а са мълчали повече от 80 години?
Още тогава си казах, че България няма нужда от жив, побъркан Ботев.
От друга страна, ако Ботев е убит, стои въпросът: „кой е изпратил коварния
куршум“?
През годините 1946-47 бях юнкер в НВУ „В. Левски“ – София и при големи
празници (9.IX и др.) при нас идваше министър-председателят Георги Димитров,
неизменно придружаван от последния жив опълченец (от Шипка) и участник в
Ботевата чета, за когото се говореше, че знаел истината за смъртта на Ботев, но
не я казва.
Породи се съмнение, че Ботев може да е убит от свои хора (от близкото му
обкръжение) – като виновник за тежката участ на четата.
Или че сам той е стрелял в челото си чувствайки, че обвиненията са
справедливи?!?
(Ботев много често мисли и пише за смъртта – почти във всичките си
творби. Стихотворението му „Делба“ завършва така „на смърт, братко, на смърт да
вървим“, а „Майце си“: „пък тогаз нека измръзнат жили, пък тогаз нека изгния в
гроба“. В стихотворението „До моето първо либе“: „смъртта е мила усмивка, а
хладен гроб – сладка почивка“ и т.н. – да не цитираме всички случаи. Затова
Вазов в стихотворението „Дипломираните“ го нарича: „тоз, мрачният
певец“. Остава впечатлението, че Ботев желае и търси смъртта си.)
Самоубийството като възможен вариант за смъртта му е силно шокиращо, но то
не говори за слабост, а за висок морал и чувство за отговорност и никак не
уронва неговия престиж – даже напротив! – повишава го.
Тук, може би, аз съм първият и единствен човек, който се осмелява да каже:
„Възможно е Ботев да се е самоубил“.
(Подобно на малкото невинно дете от приказката за цар Траян и невидимите му
дрехи, което извикало: „Царят е гол!“)
За да не се гаврят турците с него, и Левски е направил „опит за
самоубийство“ (ударил глава в стената на килията) и увиснал на бесилката
полу-мъртъв. Обаче, това ни най-малко не пречи на високия му авторитет.
При цялото си величие като революционер, публицист и поет, Ботев наистина е
бил слаб военачалник – без военна подготовка или опит и е станал войвода „по
неволя“ – старите и опитни войводи се криели и отказвали да поведат готвената
от Ботева чета и разбира се под влиянието на общия екстаз, раздухван от самия
него.
Така или иначе Опълченецът умря без да проговори и загадката около смъртта
на Ботев си остана (и едва ли някога ще се разбули).
Мисля, че каквато и да е истината, България има нужда от Ботев такъв,
какъвто го виждаме в цялото му творчество и особено в стихотворенията „На
Прощаване“ и „Моята молитва“: – пламенен революционер и поет, щастлив, че „може
и млад да загине“ (стига му 'да каже нявга народа: умря сиромах за правда, за
правда и за свобода') и че „молитвата му“ се сбъдва (както пише в писмото до
близките си от кораба „Радецки“), ЗАГИНАЛ от вражески (турски) куршум – макар и
случаен.
Ако Левски е предаден, а Ботев – убит от „свои“, и ако гробовете и на
двамата ни великани са неизвестни, ние нямаме основание за особена гордост от
това, че сме „българи“, освен че между българите има и немалко достойни хора, а
не само крадци, предатели и убийци.
Примери за „достойни“ българи има много. Тук аз ще спомена само ЕДИН – Джон
Атанасов – изобретателят на компютъра, чието дело вече е ЕПОХА в световната
история. – Компютърна епоха – Интернет (от 20 и 21 век до ... ... ... ?)
Компютъризация
≥ електрификация
Компютъризацията е сравнима с електрификацията, атомизацията,
автомобилизацията, въздухоплаването, водоплаването и други ЕПОХИ в човешката
история и е основа за бъдещата РОБОТИЗАЦИЯ.
2010 г. Иван
Джамбов